همه چیز در مورد گبه و گلیم فرش
نوشته شده توسط : الهام مهرجو

گبه،گلیم فرش،فرش فانتزی،فرش سنتی

گبه

گبه یا گلیم فرش یک نوع قالی است که در بافت آن از تار پود استفاده می شود و نخ خاب آن پرز بلند میباشد. این نوع قالی عمدتا توسط عشایر بافت میشود.ودارای طرح ها و رنگ های نتوعی می باشد انواع آن در بازاربه صورت گبه دستبافت وگبه ماشینی بافت میشود.

در این مقاله سعی داریم شما را با ویژگی های انواع گبه آشنا کنیم.

ویژگی های گبه

تاریخچه ی پیدایش گبه به زمان انسان های نخستین برمیگردد که از پوست حیوانات به عنوان زیرانداز استفاده می کردند. پس از آن از پشم حیوانات اهلی در قالب تار و پود بافته شدند که امروزه به آن ها گبه می گویند. گبه به دلیل داشتن پرزهای بلند و بافت درشت، بسیار سنگین است و پرز های نرمی دارد. گبه به قالیچه خرسک معروف است.

معروف ترین گبه ها مربوط به عشایر قشقایی است که بوسیله ی پشم با رنگ های طبیعی رنگ آمیزی شده اند بافته می شوند.

نقشه و طرح گبه

در ابتدا گبه ها به صورت ساده و بدن نقش بافته می شد اما امروزه گبه های دستبافت دارای تنوع بسیار زیادی در طرح ونقشه هستند و از آنجا که به صورت ذهنی بافت میشوند دارای تنوع تکرار نشدنی می باشند. در انواع ماشینی گبه نیز تنوع در نقشه بسیار به چشم میخورد و تمامی طرح ها برگرفته از گبه های اصیل و سنتی هستند.

از طرح های معروف در گبه های دستبافت میتوان به طرح خشتی، طرح شیر، طرح درخت، طرح ایلیاتی، طرح گل گبه، طرح حوض گبه، طرح راه راه، طرح خانه در خانه اشاره نمود که گبه های ماشینی نیز در بافت خود از این نقشه ها استفاده می کنند.

جنس و رنگ الیاف گبه

انواع دستبافت گبه از پشم به همراه موی بز بافته می شود. معمولا پشم ها خودرنگ بوده و گاه توسط رنگ های طبیعی رنگ میشوند اما امروزه گاهی از رنگ های مصنوعی نیز برای رنگ آمیزی پشم ها استفاده می شوند. پشم های خودرنگ معمولا سفید و کرم و سیاه هستند. پشم هایی که توسط رنگ مصنوعی رنگ می شوند نسبت به پشم هایی که با رنگ طبیعی رنگ میشوند در اثر شستشو زودتر رنگ خود را از دست می دهند.

در انواع ماشینی گبه از الیاف اکریلیک، پلی استرو بی سی اف استفاده میشود. مرغوب ترین نوع گبه از نخ اکریلیک در بافت آن استفاده می شود.

ابعاد گبه

در گذشته گبه ها در ابعاد کوچک  بافت می شدند اما امروزه در ابعاد مختلفی بافت میشوند. در انواع ماشینی گبه این نوع فرش در معمولا در ابعاد 2 متری الی فرش 6 متری بافت می شوند.

گبه در دکوراسیون داخلی

از گبه معمولا در چیدمان های سنتی ساده با المان های سنتی استفاده میشود. ار این نوع فرش در دکوراسیون های تلفیقی مثل مدرن – سنتی هم استفاده می شود.

گبه به خاطر ضخامت زیاد و سنگینی که دارد دارای دوام و ماندگاری بالایی است . این نوع فرش ها دارای قیمت مناسبی نیز هستند به همین دلیل میتوان در مناطق پررفت و آمد مثل اشپزخانه و ورودی و پادری استفاده نمود.

ازطرفی این نوع فرش بخاطر ضخامت بالا و نرمی که دارند میتوانند گزینه ی مناسبی برای فرش اتاق خواب باشند.

نگهداری از گبه

اگر از فرش خود استفاده نمیکنید حتما به صورت لوله شده از آن نگهداری کنید و سعی کنید لابلای آن برای جلوگیری از بیدزدگی از نفتالین استفاده کنید.

در فواصل منظم اقدام به جاروکشی فرش کنیم.

چنانچه دچار لک و کثیفی شد از شامپوفرش برای تمیزکردن استفاده کنید.

از قالیشویی های معتبر برای شستشو کمک بگیرید.

گبه،گلیم فرش،فرش فانتزی،فرش سنتی

خرید مستقیم فرش از کارخانه کاشان

فروشگاه اینترنتی قالی کاشان که یک فروشگاه معتبر در زمینه فرش می باشد، با تنوع بسیار انواع فرش ها به شما این اجازه را می دهد که فرش مناسب منزل خود را با ابعاد دلخواه و همچنین کیفیت و قیمت مناسب خریداری کنید. یکی از ویژگی های این فروشگاه ارسال رایگان محصولات به سراسر ایران می باشد.





:: برچسب‌ها: فرش کاشان , قالی کاشان , گلیم فرش , گبه , فرش ماشینی , فرش ارزان ,
:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: